lørdag 21. april 2012

The T-O Cruisers med "hangarounds" på langtur.

I dag hadde vi 18 ryttere som møtte til start. Av disse hadde vi en 6-7 gjesteryttere.

Turen gikk til Brusand via Malmheim, Øksenvad, Kverneland, Fjermestadbakken, Undheim over Karlsbu og ned til Brusand. Før Øksenvad hadde vi to punkteringer. Det var kanskje fordi denne sykkelstien her ikke er kostet ennå. Utrolig kipt, og for meg som løypefører tenker jeg at vi finner en annen vei neste gang.

Fra Karlsbu og ned til Brusand kjørte vi igjen som en saueflokk. Ja, jeg må nok ta på meg en del av ansvaret for dette, som ikke hadde spesifisert tre av de mest grunnleggende reglene før turen.
- Når vi kjører i nedoverbakker som er uoversiktlige eller der vi får stor fart, kjører vi parvis. Vi lar ikke makkeren skli bakover i feltet uten at vi holder samme plass ved siden av makkeren vår. Det skaper trygghet bakover i feltet og paret kan virke som en spydspiss i mot vinden.
- Vi bytter aldri linje selv om det blir luke mellom syklistene på siden.
- Vi går aldri ut av rulla uten at det er avtalt med kaptein eller sekkefører og rytteren som ligger foran og bak.
Det var altså det dette dagens peptalk på Brusand gikk i.

Etter dette kjørte vi en nesten perfekt rulle langs riskveien oppover mot Nærlandsheimen og Optimera. Vi koste oss med høy fart og gleden var stor. Snittfarten fra Brusand og til dagens tredje punktering nesten øverst ved Orrevatnet var 37,4 km/t.

Det viste seg imidlertid at begge hjulene var punktert og at en av slangene som ble byttet ikke dugde. Vi lot fem sterke ryttere bli igjen og ordne punkteringen, mens vi andre syklet rolig videre. De tok oss igjen ved Malmheim.

Vel hjemme igjen var vi alle enige om at vi kjørte godt fra Brusand. Vi fikk også tilbakemelding fra Ove H om at vi hadde jevn fart i rulla og at vi kan ha mye å hente på å bli ennå mer effektive i vekslingene. Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til når vi blir flinkere til det!

Turen var litt over 11 mil og vi brukte ca 4 timer. Her er mine pulsregisteringer.

Tusen takk for en fin tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar