mandag 11. juni 2012

Elleve dager igjen!

Nå er de siste forberedelsene frem til Styrkeprøven for The T-O Cruisers i gang. Lagledelsen har valgt sin Road Captain, Frode Røyneberg, med sine 4 undersåtter. Undersåttene hans er Frode Tufteland, Håvard Sørlie, Olav Kulleseid og Einar Lillebø.

Det meste av treningsarbeidet for laget er allerede unnagjort. De siste treningene blir nok mer en teknisk finpuss på samkjøringen enn en øvelse i utholdenhet. De fleste av oss har nå tilbakelagt mellom 3500 og 4500 km siden tidlig i mars. Vi har også øvd på å sitte lenge på sykkelen. Selv har jeg tolv turer som har vært lengre enn 100 km og seks av disse lengre enn 150 km. Mange har syklet gjennom hele vinteren, de har syklet i varmere strøk og har gjerne langt flere km enn 4500 hittil i år.

Den enkelte rytter har forhåpentligvis også fått testet ut alt teknisk utstyr og mulige variasjoner av mat og drikke på tur. Nå gjenstår det bare å ønske lykke til med resten av forberedelsene!

Og til dere der ute som lurer på hvordan vi skal klare turen på seksten timer og femten minutter, så er oppskriften ikke bare enkel.

Vi må ha en god porsjon styrke, utholdenhet og evne til samkjøring.

Vi må ha en god lagledelse som kan samordne oss og riste litt i oss, ta vare på oss eller minne oss om hva vi holder på med, om vi mister konsentrasjonen eller går i kjelleren på ulike måter på veien. 

Vi må også ha et godt støtteapparat på veien.
The T-O Cruisers er så mange at vi har valgt å ha 4 følgebiler. I den tekniske bilen har vi tekniker Ørjan fra Bike Brothers og sjåfør Gunnar Førland. I matbilen har vi Kjell Åge Torsen og Kjell Sponås. I Backupbil en har vi Ove Folkvord og Liv Tjessem som er sykepleier. Hun har med hjertestarter og annet førstehjelpsutstyr i tilfelle uhell. I Backupbil to har vi Jostein Toresen og Nils Ove Helgeland.

Vi må ha god kommunikasjon.
Støtteapparatet har god kontakt med hverandre og de følger laget med radiosamband til lagledelsen. Jeg tror vi skal bli godt tatt vare på. I tillegg til dette må rytterne også ha god kommunikasjon seg i mellom. Alle har ansvar for å ivareta en god samkjøring og et godt samarbeid mellom oss. Vi må hjelpe hverandre å holde fokus slik at vi kjører effektivt, men også for å forebygg uhell.

Vi må spare tid!
Vi skal kjøre med en snittfart på nesten 34 km/t!

Det betyr at der vi kan spare tid, der sparer vi tid. Om noen punkterer kjører laget videre, men setter av et par ryttere til drahjelp. Teknisk bil er på pletten og bytter hjul i en fei, før rytteren som har punktert får drahjelp tilbake til laget.

Bildet er tatt av Arvid Røyneberg
Når det gjelder mat og tissepauser, blir disse avgrenset til kun 3x3 minutters pauser. Matbilen har lagt ut matkassene som vi selv har pakket, slik at vi fint kan kjøre frem til kassen vår og ut til siden. Der bytter vi gamle flasker og "matpakker" ut med nye og tar tid til vår sårt tiltrengte tissepause.
Her ser dere et bilde av et matstopp med 16.30 laget i 2010.

Jeg syns det er ganske kult at dette er mulig. Første gang jeg hørte om at vi skulle sykle i 16 timer og 30 minutter med kun 9 minutters pause, syns jeg det hørtes ut som galskap. Men det er faktisk gjennomførbart. Og det er så intenst og nærmest eksistensielt når det står på. Du har bestemt deg, trent og planlagt i lang tid. Det kjennes ut som om det er mye som står på spill og du gleder deg over at du fremdeles er med laget og klarer løpet som planlagt. Sånn er det selv om det bare er en sykkeltur... Og om dere lurer på om vi er gale, så skal dere se denne videoen her av Team Jærens expresslag i 2007.




Jada. Det er mulig!

Og til alle ryttere på The T-O Cruisers!

Lykke til med de siste forberedelsene!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar