lørdag 16. juni 2012

Årets våteste tur!

I dag møtte ca 24 ryttere til siste langtur før Trondheim-Oslo. Turen gikk i 8 m/s sør-sørvest vind nedover Jæren. Det vil si motvind og sidevind store deler av turen. Utover dagen tok det også til å regne tettere og tettere.

Vi kjørte to ruller og byttet på jobben med å være motor for laget. Frode hadde valgt ut noen flotte veier på innsiden av riksveien mot Brusand. Deretter tok vi av over Karlsbu mot Undheim, Kverneland og Ganddal.

De fire visekapteinene som var med i dag, hadde radiosamband. Vi kunne godt merke at det var enklere å få rulla i gang etter veikryss, bakker og rundkjøringer.

Ellers var vi litt uheldige i dag og hadde minst 3 punkteringer. Laget kjørte videre i rolig tempo og den som punkterte fikk drahjelp til å hente inn laget. På vei ned fra Karslbu var det mange av oss som hadde lyst til å kjøre på, men vi fikk beskjed om å holde igjen i fordi vi ventet på de ryttere som var med å hjelpe til med en punktering. Da Håvard ba oss om å stoppe for å vente. Tanken var at vi skulle ha med oss de andre rytterne slik at vi kunne ta en øvelse på kjøringen ned til Dombås. Det ønsker vi å ha en 6-8 sterke ryttere i front til å kjøre en stødig rulle med høy fart og resten av laget skal ligge parvis nedover bakken og holde kontakt med hjulene foran. Jeg syns det var så kaldt at jeg ba om å få lov til å kjøre de andre rytterne i møte. Håvard syns det var en god idé, så det gjorde vi.

Utforkjøringen var helt topp, bortsett fra alt regnet og spruten fra forhjulet. Flere av oss hadde tatt av oss sykkelbrillene, vek litt unna spruten fra hjulet foran og la oss litt til siden. Jeg forsøkte hele tiden å bøye nakken slik at spruten fra forhjulet kunne treffe på oversiden av skjermen på capsen mens jeg konstant blunket med øynene. Bjarne, som kjørte på siden av meg var en god makker og vi kjørte parvis hele veien. Av og til fikk vil litt for lang avstand til hjulene foran. Da måtte vi piske oss i gang for å ta dem igjen. Vel nede sa jeg til Bjarne at det kunne vært bedre. Bjarne svarer da med det som for meg er dagens beste kommentar: Men dette var jo elendige kjøreforhold! Likevel var toppfarten min i dag 73,7 km/t. Den fikk vi nok i denne bakken her. Ok. Om jeg henger med i denne farten, så klarer jeg vel også turen fra Dovre og ned til Dombås også...


Turen videre herfra bar preg av hjemlengsel. Mange ryttere kjørte noe ureglementert. I enkelte perioder visste vi ikke helt hvor rulla sluttet og sekken begynte. Men et par strenge beskjeder fra Frode T gav oss en noe bedre organisering etterhvert.

Olav kommenterte etter turen at det var mye bra kjøring i dag til tross for det dårlige været. Jeg er helt enig. Det lover godt for en fin tur fra Trondheim til Oslo!

Tusen takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar