lørdag 16. juni 2012

Revidert syn på næringsdrikker.


Du har sikkert lest siden min Hva skal du spise på turen mellom Trondheim og Oslo. Jeg har nå gjort meg noen nye erfaringer med bruken av næringsdrikker. 


Bruken av Fresubin Provide extra er ikke nødvendigvis helt bra med tanke på kvalmen jeg forsøker å rømme fra. Jeg hadde en prat med en ernæringsfysiolog om den stadig tilbakevendende kvalmen. Hun mente at kvalmen godt kunne komme av at jeg kun har prøvd juicebaserte næringsdrikker, som alle er ikke fullverdige. Disse er satt sammen av mye raske karbohydrater. De fullverdige drikkene derimot er balansert sammensatt i forhold til behov for proteiner, fett og karbohydrater. Det gjør også at blodsukkeret kan holde seg jevnere. Så dermed har jeg prøvd ut en ny strategi. Jeg testet ut den fullverdige drikken for barn som heter Frebini energi og har jorbærsmak. Den er faktisk veldig god, og jeg har ikke blitt kvalm av den til nå. I tillegg har den mindre konsentrert innhold av vitaminer og sporstoffer. Jeg tror denne drikken er ganske lur egentlig!



Frebini energy drink jordbær 200 ml næringsdrikkErnæringsfysiologen sa også at jeg ikke burde tenke så mye på å erstatte kaloriforbruket på turen nedover. Målinger av hvor mye kalorier en bruker er egentlig ikke nødvendigvis til å stole på, når en kjører et så langt ritt som Trondheim-Oslo. Hun anbefalte også at jeg heller burde velge meg noe mat som jeg liker, som er lett å spise og som gir variasjon på turen. 

Så nå har jeg bestemt meg for menyen på årets Trondheim-Oslo. Jeg blander ut barnevarianten, Frebni energy med vann. Som en tommelfingerregel har jeg hørt at energiinntaket skal være på ca 1 ml veske pr kalori. Jeg skal ha to sykkelflasker med 5 av disse næringsdrikkene mellom hvert matstopp. På lommene kommer jeg til å ha to små imsdalflasker (3 dl) med ulike varianter av henholdsvis Yt restitusjonsdrikk og smoothie som står for variasjonen på turen. Og i den lille tasken på overrøret skal jeg ha vingummi og salte kjeks. Håper turen i år blir uten kvalme...


En annen tragikomisk hendelse jeg har hatt tidligere i år, var jeg jeg stolte på ekspeditøren på Spinn som sa at en ikke behøvde å blande ut Ringerdrikken med vann. Jeg leste heller ikke bruksanvisningen. Så dermed blandet jeg ut den nevnte Fresubin provide extra -drikken med ublandet ringerdrikk. Jeg drakk altså saltvann på turen oppover til Hovden. Ikke rart jeg ble kvalm. Og jeg la på meg mange kilo på veien!!! Erfaringen min er altså at det er absolutt ikke til å anbefale at man drikker saltvann på tur...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar