torsdag 3. mai 2012

Forbikjøring!

I dag møtte 26 syklister på Optimera for kjedekjøring.

Planen i dag var at vi skulle trene på forbikjøring på en linje. Frode T hadde allerede i forkant laget en plan for hvordan forbikjøringene skulle foretas, så det var mange som var godt forberedt. Likevel hadde vi en kort gjennomgang før start. På vei ut mot Bore Kirke var det Frode R og meg som lå i front. Jeg kjente at jeg brukte litt krefter i vinden der, men tenkte at Noen må jo gjøre den jobben, så det tåler jeg. Det fikk jeg forresten merke når vi startet rulla. Jeg fikk problemer med vekslingen bak i rulla og klarte ikke å hekte med på hjulet foran. Det kan forresten være to forhold som kan forklare det. Enten er jeg for sliten og jobber for hardt i vinden, eller at hurtigrekken akselererer slik at alle jager ved veksling bak, ikke bare meg... Først etter treningen forstod jeg at vi hadde nok gått litt hardt ut fordi vi fikk en kommentar om det. Vi skulle vel helst hatt den kommentaren litt tidligere?

Så til planen for dagen. Den opprinnelige planen var at vi skulle sende 4 ryttere ut i forkant, og resten av laget skulle så kjøre forbi. Men når vi nå var så heldige å ha så mange som møtte opp på trening, kunne vi like gjerne dele oss i to grupper. Vel forbi kirken og opp bakken startet vi de to rullene og begynte treningen på forbikjøring.

Det ble mange forbikjøringer før vi snudde ved Nærland. Mange synes nesten det var som en intervalltrening i dag, og det har de rett i. Det er tungt å kjøre forbi et lag, og det kan fort bli kaos. Derfor var det veldig bra at så mange kunne være med i dag og få gjort seg disse erfaringene. Frode R sa det at når en kjører forbi som dette, så kan så mange ting skje. Det kan komme bil imot og laget kan bli delt i to. Enkelte ryttere må rykke til for å følge med laget. Andre som kjenner de har krefter til det, kan ta eventuelle luker rolig igjen så de bak får en roligere forbikjøring. Det er uansett ikke lett å få forbikjøringer til å ligne på rullekjøring, for det er ikke det samme.

På hjemveien hadde det ene laget en punktering. Vi andre fortsatte turen oppover med en liten gruppe på 4 og resten av laget som byttet på å kjøre forbi hverandre. Den gruppen på 4 var Geir Åge, Henning, Billy og Jostein. Jeg tror de storkoste seg når de 4 kunne kjøre forbi oss!

Vi ventet på resten av laget på toppen av bakken ved Bore kirke. Så kjørte vi samlet et lite stykke før Frode R tok en sjefsavgjørelse og delte laget i to. Det var bra, tenker jeg. Det er mye lettere å få til en god rulle med 13-14 ryttere enn 26! På grunn av en liten misforståelse tok min del av laget veien om Heigre, mens de andre gikk via Malmheim uten å vite at vi tok den andre veien. De ventet en stund på oss, men kjente så at kulda kom og satte kursen mot Optimera likevel. Det var godt de ikke ventet altfor lenge!

Jeg syns vi fikk trent godt på det som var planen i dag men forstår godt de som hadde hatt lyst til å kjøre en rulle som satt. Jeg regner forresten med at vi får flere sjanser til å gjøre det. Den som møter på trening får se!

De som var med i dag var Billy, Geir Åge, Olav, Ola, Ove L, Monica F, Irene, Marianne, Johnny, Ove H, Frode R, Knut, Alexander, Birger, Gustav, Henning, Geir S, Karl, Torgeir, Trond, Geir M og gjestene Monica H, Idar, Jostein og Rolf Inge.

Takk for turen alle sammen!

Ps: På førstkommende lørdag er det en 15 mils tur som står for tur. Da vil jeg oppfordre dere alle til å tenke gjennom om det er noe nytt i matveien dere vil prøve på. Det er på tide å eksperimentere med nistematen! Sjekk gjerne tips på denne siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar