torsdag 14. juni 2012

Siste rullekjøring før den store dagen!

Aj, aj! Nå går tiden fort! Vi starter i Trondheim om åtte dager...

På Optimera møtte i dag 25 av 37 ryttere fra Storlaget The T-O Cruisers! Det var egentlig ganske utrolig å kjøre rulle med så mange ryttere. Vi trente på samkjøring med to ruller. Vi kjørte den vanlige veien ut ved Tjelta, forbi Bore kirke og ned mot Nærlandsheimen.

I Starten var det egentlig litt merkelig å kjøre med så lang rulle. Jeg lå i den bakerste rulla og kjente at det krevde en del mental energi å holde linja godt og å være oppmerksom på hendelser som krevde endringer i kjøringen. Og med mye sidevind ble det ikke akkurat lettere. Vi hadde 9m/s fra nord-nordvest. Det er i hvertfall det som stod på Yr nå i kveld, selv om det føltes som sørvest-vind. Ja. Det kan jo tenkes at vinden har snudd nå i kveld...

Uansett, så ble det i hvertfall ikke til at jeg drakk noe særlig på veien ned. Jeg tror ikke det var så mange andre heller som gjorde det. Turen krevde mye mental energi, selv om farten ikke nødvendigvis trengte så høy intensitet. Og jeg tror mangelen på drikking var et tegn på det.

Veien hjemover gikk bedre. Vi klarte å holde farten oppe i motvinden selv om det var fristende å sakke veldig av på farten når en kom over i sakterekka. Jeg fikk beskjed minst en gang av Monica bak meg om å holde tempoet oppe. Det tror jeg var bra og viktig, slik at farten i rulla kunne holde seg stabil. Vi har sett det før at i motvind blir det fort større forskjeller mellom sakterekken og hurtigrekken enn det som er bra. En skynder seg ofte med å si ja til den som kommer fra hurtigrekken og sakker derfor for mye ned på farten så denne skal komme forbi. Likevel er det tungt i hurtigrekken og en står i fare for å få en tendens til å jage.

Jeg syns på tross av dette at vi klarte oss bra i rulla på veien hjem. De som lå i ytre rekke/sakterekken, slet veldig i vinden men stod på og gjorde som de skulle. Jeg var heldig som lå i le store deler av veien hjem.

Jeg målte toppfarten i dag til 68,5 km/t. Det er ganske bra det, når en tenker på at jeg følte det var en rolig tur. Kanskje vi sparer litt krefter likevel, når vi er så mange som deler på å kjøre?

Tusen takk for turen alle sammen.

Det blir spennende å se hvordan samkjøringen med 37 ryttere skal gå. Nå er det ikke lenge igjen...

1 kommentar: