torsdag 26. april 2012

Fartstrening i Søredalen.

I dag syklet 22 ryttere ut fra Optimera for å kjøre full fart i Søredalen.
Vi hadde 6 gjester fra lag 2 og 1 gjest fra lag 4.

Ned gjennom Sandnes sentrum forestilte jeg meg at vi skulle sykle parvis, men de første rytterne valgte å kjøre en og en. Kan du forestille deg 22 syklister gjennom lyskryss på denne måten? Vi lå fint inntil siden av veibanen, men da kjørte jo bilene forbi. Og det skaper faktisk noe kaos med nesten 100 meter syklister... Neste gang har jeg lyst til å kjøre parvis i veibanen og heller dele oss i to grupper det lille stykket gjennom sentrum og alle rundkjøringene ut til Hana.
Like før Sviland begynte vi å kjøre rulle. Det var mange ryttere i dag som ikke hadde møtt hverandre på sykkel før. Det førte til en noe ujevn rulle. Hurtigrekken hadde en del fartsøkninger og luker, mens det av og til var en del bremsing i sakterekken.

Opp den siste bakken før vi snur inne i Søredalen hørte jeg noen som ropte hold igjen. -Nei, sier så jeg. Jeg hørte flere røster som ropte hold igjen, men jeg måtte svare nei igjen og formidlet at - Nå tar vi en test. Det var litt ubehagelig å ikke ha avtalt dette med alle, men jeg og Frode hadde snakket om at vi skulle kjøre denne bakken med min puls på 80% så vi kunne finne en referansepuls. Resultatet av denne testen var at vi fant en rytter som skulle ligge som nummer to i oppoverbakkene og gi beskjed dersom farten var for høy, slik at den kunne justeres ned og alle kunne delta i bakken uten å bruke for mye krefter.

Før vi kjørte nedover kunne Olav oppsummere rullekjøringen ganske bra. Han sa noe sånt som at -Vi kan ikke lære å danse før en kan gå. Konklusjonen hans var altså at å øve på å kjøre fort nedover er for tidlig. Vi er ikke trygge nok på hverandre til dette og må da heller øve på å kjøre kontrollert og stole mer på rytteren foran.

Rytterne fra lag 2 kjørte for seg tilbake til Sviland. Vi andre hadde to runder i den første bakken. Selv om vi ikke øvde på å kjøre fort, målte jeg maksfarten til å være 68,5 km/t. Turen tilbake var mye mer kontrollert, men vi trenger fremdeles mange timer til på sykkelen sammen for å kunne kjøre godt som lag.

Og jeg har fremdeles god tro på The T-O cruisers!

Takk for turen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar