lørdag 24. mars 2012

Første langtur med lag 3.

Lag tre var så heldige å ha 24 syklister med på langtur i dag, og jeg tror alle Team Jærens fire lag var representert blant sylistene. Vi hadde i utgangspunktet fått et turforslag av den ikke tilstedeværende lagkaptein Frode på en 7-8 mil, men da ingen av oss var helt trygge på veien valgte vi å ta turen til Brusand langs kysten.

Starten på turen var preget av tett tåke og flere av oss som brukte briller slet med dårlig sikt. Vi syklet forbi Nærlandsheimen og tok av til venstre etter et lite stykke på riksveien. Jeg stusset litt da jeg trodde vi var blitt enige om å sykle langs kysten til Brusand, men så dro jeg kjensel på veien. Vi syklet den ruta jeg hadde fått foreslått Frode. Etter noe forvirring i rekkene ble det enighet mellom Idar og Olav om at vi tok veien til Varhaug via Karlsbu. Det var slett ingen dårlig idé. Tåken lettet og sola kom fram fra en nesten skyfri himmel.

Her
 ser dere kart over ruta vi tok. Turen tok vel ca 3,5 timer og var på ca 9-10 mil.

Vi hadde to små stopp, et like etter avkjørselen fra riksveien og et på Karlsbu. Mesteparten av turen kjørte vi parvis og vekslet to plasser for å bytte på å dra. Jeg ble kjent med flere av Team Jærens nye syklister og det var veldig hyggelig. Vel tilbake ved Nærlandsheimen begynte vi å kjøre rulle. Jeg er egentlig imponert over hvor lite uro det var i rekkene til å være vårens første langtur. Det er vanligvis ikke like lett å starte rulle med 24 våryre syklister. Likevel er det mye å lære fremover:

1) Vi må alle huske navn på hjelmene våre og se videoene om kjedekjøring.
2) Vi må prioritere å ligge på linje bak syklisten foran. Det er bedre å ta ut litt avstand og ligge på linje enn å ligge for nært og måtte kjøre ut til siden for å ha følelsen av kontroll når noe uventet skjer.
3) Vi må jobbe med å senke farten i sakterekken. Ligger du som nr to her, har du en oppgave å gi tilbakemelding til syklisten som kommer fra hurtigrekken slik at han tilpasser seg riktig fart. Unngå fartsøkning her.

Om noen av dere har lyst til å kommentere her, er dere velkommen til å gjøre det!
Tusen takk for en herlig tur.
- Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar