torsdag 29. mars 2012

Første kjedekjøring med lag 3.

Vi møtte 9 menn og damer for første kjedekjøring med lag 3. Frode startet med å fortelle kort om prinsippene i kjedekjøring. Han fortalte hvor viktig det er å ha navn på hjelmen og han oppfordret alle til å se videoene om kjedekjøringen som finnes på Team Jæren sine nettsider. Om litt kom de sterke guttene fra lag 2 og spør om de kan få kjøre med oss hvis de er veldig snille... Jeg synes det var bare kjekt, og jeg tror de andre var enige med meg.

Nedover mot Nærlandsheimen begynte så smått den første rulla å gå, et lite stykke etter at vi tok av fra Killinglandveien. Frode hadde nevnt at han ønsket et lite avbrekk på bensinstasjonen, og det kom godt med. Her hadde både Frode og Nils Ove anbefalinger om rullekjøring, for å holde jevn fart i rulla. På toppen av bakken etter Bore kirke startet vi på nytt å rulle. Vi fikk god fart og det var utrolig gøy å kjøre. Farten var høy og likevel ganske jevn. Vi har nok alle erfart at vi har mye å lære, men det er slett ikke såverst når snittfarten fra Optimera til Nærlandsheimen var 33,2 km/t. Litt peptalk ble det likevel ved Nærlandsheimen, spesielt om å fokusere på at andremann i sakterekken skal gi tilbakemeldinger til den som kommer over fra hurtigrekken slik at hans fart tilpasser seg sakterekken for å unngå fartsøkning.

På vei hjemover fikk vi motsatt problem. Med mye vind imot var det vanskelig å få opp farten. Jeg fikk en følelse av at farten i sakterekken gikk saktere og saktere. Etter en ny peptalk er jeg ganske så enig med Nils Ove i at vi må tilpasse oss motvinden og tenke at da skal vi likevel tråkke på selv om vi nettopp har kommet fra hurtigrekken og over i sakterekken. Da er det også igjen nr to i sakterekken som må gi tilbakemelding til syklisten som kommer fra hurtigrekken om å trø på dersom det går for sent. Du verden så fort perspektivet snur seg etter vinden!

Vi hadde også en liten punktering på veien, men klarte å vente til de var ferdige med å skifte slange før vi kjørte videre. Snittfarten fra Nærlandsheimen og tilbake til Optimera målte var ca 27,8 km/t. Det er heller ikke så verst. Jeg slet hardt i vinden og fikk støtte fra enkelte andre om at de også syns det var tungt. Likevel var det en god trening jeg er glad jeg var med på.

Jeg gleder meg til neste økt også!

Og er det kun en ting vi skal huske på til neste kjedekjøring, så er det dette:

Husk navn på hjelmen!

- Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar